Sensorische integratie is de samenwerking tussen waarnemen en bewegen. Hierdoor is het mogelijk om onze bewegingen in doelgericht handelen om te zetten en ons bewust te worden van onszelf en onze omgeving. Wanneer een kind de informatie die binnenkomt niet goed kan omzetten dan kan er sprake zijn van een sensorisch integratiestoornis(s.i.s.).

Er volgt dan een overregistratie ( hierdoor komen prikkels te heftig binnen) of een onderregistratie ( hierdoor komt er door een tekort aan prikkels te weinig of zelfs geen reactie).

Het spreekt vanzelf dat voor een goede ontwikkeling een juiste prikkelverwerking een voorwaarde is om allerlei vaardigheden eigen te maken niet alleen op motorisch gebied maar ook op cognitief gebied. Denk hierbij aan vaardigheden als schrijven, zwemmen, lezen, rekenen maar ook het goed kunnen concentreren is een duidelijke vaardigheid die dan vaak  negatief beïnvloed wordt. 

Hoe herken je sensorische integratie 

Hoe kan je nu in het gedrag van het kind terug zien dat er sprake kan zijn van S.I. problemen;

  • Kinderen hebben moeite met hun concentratie en het niet stil kunnen zitten
  • Kinderen hebben evenwichtsproblemen of zijn bang en angstig om te bewegen
  • Kinderen vinden aanrakingen niet prettig net als harde geluiden
  • Kinderen met coördinatieproblemen, bijv. bij kinderen die veelvuldig vallen
  • Moeite met de herkenning van letters en cijfers
  • Moeite met de oog/handmotoriek en de oogvolgbewegingen

Dit zijn enkele voorbeelden die je in de observaties terug kan zien. Daarnaast zie je vaak ook gedragsproblemen. De kinderen voelen zich vaak niet begrepen of anders en laten dat zien door boos te worden, onzeker te worden, bevestiging te vragen, etc.

Vrijblijvende afspraak maken

Benieuwd of wij uw kind kunnen helpen? Maak een vrijblijvende afspraak!